آیا فعالیت بانک ها در اقتصاد مزیت دارد؟

بررسی ها نشان می دهد که بانک هایی که می توانند در شاخص های انضباطی، شرایط خوبی داشته باشند، برای اقتصاد و رشد اقتصادی یک مزیت بزرگ محسوب می شوند
به گزارش پایگاه خبری گروه مالی هلدیر، اقتصادهای پیشرفته به دنبال پشتیبانی از بانک های عالی است. اما به چه بانکی، عالی در ارائه خدمات گفته می شود؟ یک بانک ایده آل با ارائه خدمات بیشتر به جذب سرمایه کمک می کند. در اصل هر چقدر که خدمات یک بانک بیشتر باشد مشتریان بیشتری هم خواهد داشت پس ارائه ی خدمات یک مزیت کلی و همیشگی برای بانک ها محسوب می شود.
ارتباط با مشتری از مزیت های یک بانک عالی است مثلا اینکه تا چه حد به مشتری توجه می کند.
توجه به خواسته مشتری و برخورد خوب با آنها می تواند از مزیت های یک بانک ایده آل باشد. اما نادیده گرفتن آن و پاسخ نادرست به تقاضای آن ها، باعث می شود که مشتریان آن بانک کاهش پیدا کند.
سیستم بانکداری الکترونیکی از خدماتی است که تمامی بانک ها از آن برای ارائه خدمات بهتر به مشتری استفاده می کنند اما Ebank یا بانکداری الکترونیک باید از کیفیت خوبی هم برخوردار باشد به طور مثال اگر به صورت اینترنتی از خدمات یک بانک برای پرداخت قبض ها و پرداخت اقساط و… استفاده می کنیم، داشتن تراکنش های موفق و سرعت دریافت و پرداخت و داشتن یک سایت با کیفیت عالی بیشتر مورد توجه کاربران است. به ویژه اینکه در حال حاضر خیلی از افراد به دلیل مشغله در طول شبانه روز کمتر زمان مراجعه به بانک را پیدا می کنند پس داشتن یک بانکداری الکترونیکی به مشتریان کمک زیادی می کند در صورتی که این خدمات آنلاین از سرعت و دقت بالا برخوردار باشد به ویژگی های یک بانک کمک خواهند کرد.
پرداخت وام و اعطای تسهیلات از دیگر ویژگی هایی است که همه ی بانک ها از آن برخوردار هستند اما اعطای وام و بازپرداخت آن از دغدغه های مشتریان بانک ها است. بنابراین هر چقدر که این فرآیند راحتتر باشد و شرایط آن برای مشتریان یک بانک آسوده تر باشد به ویژگی های خوب یک بانک اضافه می کند.
دستگاه های ATM یا همان خودپردازها نیز از دیگر دغدغه های مشتریان است. یک بانک زمانی خوب است که بتواند با داشتن یک خودپرداز، تراکنش های موفق داشته و مشکلاتی از قبیل نداشتن پول در ساعات غیر اداری، قفل شدن صفحه نمایش، سرعت پایین در انجام دریافت و پرداخت پول، کارمزد و… به حداقل برساند.
استفاده از دستگاه کارت خوان یا پوز هم جزء ویژگی هایی است که همه ی بانک ها از آن بهرمند هستند اما این دستگاه ها گاهی تراکنش ناموفق داشته و یا به حالت تعلیق درمی آیند بنابراین داشتن سرعت عمل بالا در اینگونه خدمات مورد توجه مشتریان است پس باید بیش از هر چیزی به خدماتی که یک بانک ارائه می کند برای جذب مشتری توجه کرد.ممکن است تعداد این خدمات زیاد نباشند اما چون کیفیت بالا است بیشتر مورد توجه مشتریان خواهد بود.