وجه رقابتی کسب و کار ما چیست؟
آنچه به عنوان ارزش کلیدی یا (Value Proposition) در گروه مالی هلدیر وجود دارد و ما را از رقبا متمایز میکند این است که چگونه فعالیتهای تجاری گروه بیشترین ارزش را برای مشتریان ایجاد میکند و حاشیه سود زیادی تولید می کند.
زنجیره ارزش چیست؟
زنجیره ارزش توصیفی است که برای کلیه فعالیتهای تجاری مورد نیاز ما برای ایجاد یک محصول از ابتدا تا پایان مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی ، تولید ، توزیع و پشتیبانی محصولات و خدمات ما در زنجیره ارزش قرار دارد و گروه مالی هلدیر را در بازار نسبت به سایر رقبا برتر می نماید. مزیت رقابتی ایجاد شده، بهبود کارایی و افزایش حاشیه سود ما را رقم می زند. با تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش گروه و زیرمجموعه محصولات و خدمات همواره راه بهبود کیفیت را طی می کنند و این موضوع کمک می کند که وارد بازارها و فعالیتهای تجاری جدیدی شویم.
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش روشی است که گروه مالی هلدیر استفاده می کند تا فعالیتهای خود را برای ایجاد محصول و خدمات نوین تجزیه و تحلیل کنند. پس از تجزیه و تحلیل فعالیتها ،گروه میتواند از نتایج برای ارزیابی راههای بهبود مزیت رقابتی خود استفاده کند.
مزیت رقابتی
مزیت رقابتی چیزی است که گروه مالی هلدیر را از رقبا جدا میکند. و برای ایجاد مزیت، ما نیاز به یک ایده روشن از بازار هدف خود، منافعی که محصول و خدمات ما را برای بازار هدف فراهم میکند و درک کاملی از رقبا و پیشنهادات آنها داریم. گروه مالی هلدیر در خلق زنجیره ارزش خدمات و محصولات خود در زمینه های زیر مزیت رقابتی ایجاد می کند.
رهبری هزینه
هدف از استراتژی رهبری هزینه ، تبدیل شدن به ارائه دهنده کمترین هزینه در صنعت یا بازار است. به دلیل بهره گیری از استراتژی کاهش هزینه از راندمان عملیاتی بالایی برخوردار بوده و از منابع کم هزینه ای استفاده میکنیم تا قیمت کلی محصول یا خدمات خود را کاهش دهیم.
تمایز
با استفاده از استراتژی تمایز، با ارائه محصولات و خدمات منحصر به فرد یا بسیار تخصصی، مزیت رقابتی ایجاد می کنیم. به همین دلیل گروه مالی هلدیر وقت و منابع خود را به نوآوری، تحقیق و توسعه اختصاص می دهد. با این استراتژی موفق گروه بر روی محصولات یا خدمات خود رهبری قیمت را از آن خود می کند.
برای تلاشهای متمرکز مزیت رقابتی گروه را انتخاب می کنیم. بسته به اینکه استراتژی رقابتی گروه چیست هدف تحلیل زنجیره ارزش خود را انتخاب می کنیم. بنابراین تلاش گروه برای کاهش هزینهها یا تمایز برای بهبود حاشیهها خواهد بود. با شفاف سازی ایده ها و همراستایی آن با اهداف گروه تعیین می کنیم که چگونه زنجیره ارزش خود را تأمین نماییم تا دامنه تغییراتی که ممکن است برای بهبود کارآیی لازم باشد را کاهش دهیم.
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش پورتر
بر اساس مدل معرفی شده توسط استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، مایکل پورتر، که در کتاب خود “مزیت رقابتی” یک مدل زنجیره ارزش ساده را معرفی کرد، ما مراحل انجام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش و تقسیم فعالیتهای تجاری را به دو دسته اصلی و پشتیبانی تقسیم می نماییم.
مراحل تحلیل زنجیره ارزش
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش نیاز به تحقیق دارد و برای توسعه میتواند زمانبر باشد. در زیر کلیه اقدامات لازم برای ایجاد یک تحلیل زنجیره ارزش لیست شده است:
ابتدا فعالیتهای اصلی و پشتیبانی گروه مالی هلدیر را تعیین می کنیم. فعالیتهای اولیه و پشتیبانی، زنجیره ارزش را تشکیل میدهند. آنها شامل هر اقدام مورد نیاز در توسعه محصولات یا خدمات گروه، از مواد اولیه تا محصول نهایی هستند. سپس ارزش و هزینه فعالیتها را تجزیه و تحلیل می کنیم. تیمی که وظیفه ایجاد تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را بر عهده دارد، هر فعالیت برای مشتریان گروه را به عنوان یک کل ارزش در نظر می گیرد. فعالیت را با مزیت رقابتی که میخواهیم به آن برسیم (رهبری هزینه یا تمایز) مقایسه کنیم و بررسی می کنیم که آیا این هدف را پشتیبانی میکند یا خیر. پس از اتمام تجزیه و تحلیل ارزش، به هزینههای فعالیتها توجه می کنیم. آیا فعالیت ها به اندازه کافی بهینه سازی شده است؟ هزینه بکار گیری منابع در گروه چقدر است؟ پرسیدن سؤالات مشابه با اینها به شناسایی اینکه کدام فعالیتها مقرون به صرفه هستند و کدام یک نیستند، کمک میکند. در این قسمت ما زمینههایی که قابلیت بهبود دارند را شناسایی نماییم. پس از اتمام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، ذینفعان اصلی در گروه مالی هلدیر میتوانند یک نمای کلی از تعالی گروه را ببینند و این چشمانداز را داشته باشند که پیشرفتهای عملیاتی را در کجا میتوان مشاهده نمود. با تغییرات جزئی که پیشرفتهایی را ایجاد میکنند و نتایج با تأثیر بالایی را ارائه میدهند شروع می کنیم. بعد از مشخص شدن و اقدام آسان، تیم و زیرمجموعه ها را با چالشهای بزرگتری که ممکن است مانع بهرهوری باشد مقابل می سازیم.
به طور کلی تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به کسب و کارها ایده واضح میدهد که چگونه میتوانند اقدامات و فرآیندهای خود را تنظیم کنند تا بیشترین ارزش را در بازار هدف خود داشته باشند و حاشیه سود را برای شرکت افزایش دهند و ما در گروه مالی هلدیر این موضوع را به خوبی در زیرمجموعه محصولات و خدمات پیاده سازی نمودیم. در ادامه به مراحل انجام این کار اشاره می کنیم.
فعالیتهای اولیه و پشتیبانی
شناسایی فعالیتهای اولیه و حمایتی اولین گام برای ایجاد یک تحلیل زنجیره ارزش است. اینها فرایندها و سیستمهای کلیدی هستند که یک کسب و کار برای توسعه محصول یا خدمات از آن استفاده میکند.
فعالیتهای اولیه
پنج فعالیت اصلی وجود دارد و آنها شامل کلیه اقداماتی هستند که به ایجاد یک کسب و کار در گروه ختم میشوند.
تدارکات ورودی
اینگونه است که قبل از تولید محصول یا خدمات نهایی، مواد و منابع از تأمین کنندگان بدست می آید.
عملیات
عملیات عبارتند از نحوه تولید مواد و منابع و در نتیجه محصول یا خدمات نهایی ارائه می شود.
تدارکات خارج از محدوده گروه
پس از اتمام یک محصول یا خدمات، باید توزیع شود. تدارکات خارج از محدوده این فرایند تحویل را به مشتریان نهایی گروه توصیف می کند.
بازاریابی و فروش
بدین ترتیب محصول یا خدمات ما به بازار هدف تعیین شده ارائه و فروخته میشود.
خدمات پشتیبانی
این پشتیبانی از کسب و کارهای گره برای مشتری است که میتواند شامل پشتیبانی و آموزش محصول، ضمانتنامه و تضمین باشد.
فعالیتهای پشتیبانی
فعالیتهای پشتیبانی به فعالیتهای اصلی در ایجاد مزیت نسبت به رقبا کمک میکنند و شامل موارد زیر میشوند:
زیرساخت گروه
این مستلزم تمام سیستمهای مدیریتی، مالی و حقوقی است، که گروه مالی هلدیر برای تصمیم گیری در مورد کسب و کارهای زیر مجموعه و مدیریت موثر منابع در نظر میگیرد.
مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی شامل کلیه فرایندها و سیستمهای درگیر در مدیریت کارمندان و استخدام کارمندان جدید است. این امر به ویژه برای شرکتهای زیرمجموعه که خدمات حضوری ارائه میدهند بسیار مهم است و کارمندان میتوانند دارای یک مزیت عالی رقابتی باشند.
توسعه فناوری
توسعه فناوری های نو در بازارهای پولی و مالی (فینتک) به نوآوری در گروه مالی هلدیر کمک میکند. و از فینتک میتوان در مراحل مختلف زنجیره ارزش استفاده کرد تا با افزایش راندمان یا کاهش هزینههای تولید، برتری بیشتری نسبت به رقبا کسب کنیم.
تدارکات
به این ترتیب منابع و مواد برای یک محصول تهیه میشود و تأمین کنندگان پیدا میشوند. هدف این است که منابع با کیفیت متناسب با بودجه کسب و کار پیدا کنیم.
جمع بندی
بهره گیری از روش خلق زنجیره ارزش در فعالیتهای گروه مالی هلدیر که بیشترین ارزش را برای مشتری و کسب و کارهای ما ایجاد می کند، به ما کمک میکند تا با حذف فعالیتهای ناکارآمد سرعت تولید، مزایای رقابتی و حاشیه سود گروه و شرکت های زیر مجوعه را به مقدار قابل توجهی افزایش دهیم.