شیوه و مراحل برنامه ریزی راهبردی در گروه مالی هلدیر Corporate Level Strategy
به منظور انسجام اهداف گروه در زنجیره خدمات مالی، برنامه راهبردی کلیه شرکت های زیر مجموعه شامل چشمانداز، ماموریت، اهداف، راهبردها و برنامههای اقدام، از سوی گروه مالی هلدیر تعیین می گردد. برنامه ریزی راهبردی یک نقشه راه عملی است که برای شرکت های گروه ترسیم می شود تا بتوانند در چشماندازی روشن طی مسیر نمایند.
تهیه این سند به شرکت های زیرمجموعه کمک میکند که اهداف کوتاهمدتی را معين کرده و به آنها دست یابند و در عين حال چشمانداز بلند مدت گروه را هم مدنظر داشته باشند. اجرای فرآیند برنامهريزی شده در شرکت های گروه، مورد پشتيبانی و نظارت کامل هلدیر قرار می گیرد.
ما در هلدیر بررسی میکنیم که چطور و چه وقتی برنامه راهبردی گروه را در فرآیند برنامهریزی به اجرا بگذاریم. برای تدوین برنامهریزی راهبردی ابتدا در سطح ملی محیط کلان اقتصادی و سیاسی حاکم بر کسب و کار مورد ارزیابی قرار می گیرد. سپس بررسی های لازم در سطح هلدیر انجام می شود. از آنجا که هلدیر یک شرکت چند کسب و کاره است که مسئولیت مدیریت کلان کسب و کارها یا شرکتهای تحت مدیریت خود را دارد، سطح بعدی استراتژی در سطح کسب و کار تهیه می شود. یعنی همان شرکتهایی که تحت مدیریت گروه مالی هلدیر میباشند. دو سطح بعدی هم استراتژی در سطح وظیفه و استراتژی در سطح فرد میباشد.
از آنجا که پرداختن به موضوع استراتژی در هر سطح مستلزم شناخت استراتژیهای سطوح بالاتر است، ما در هلدیر برای تدوین استراتژی در سطح شرکت های زیرمجموعه، استراتژی گروه را مد نظر قرار می دهیم. استراتژی در سطح گروه نیز با درک استراتژیهای ملی و الهام گرفتن از آن تهیه می شود. عمده کاری که مدیران گروه مالی هلدیر انجام می دهند نحوه ورود و خروج یک کسب و کار به سبد گروه است. ورود به شرکت ها چه به صورت رشد داخلی و ارگانیک و چه به صورت تصاحب کسبوکارهای جدید، در راستای سیاست های کلی هلدیر می باشد و این موضوع با حساسیت توسط هیئت مدیره گروه مورد بررسی قرار می گیرد.
بنابراین به طور کلی تصمیمات استراتژیک در گروه مالی هلدیر شامل سه دسته زیر است:
- برنامهریزی سبد کسب و کار
- راهبردهای سرپرستی
- و راهبردهای هدایتی